Over de Nederlandse kleding- en textielsector
Naar schatting heeft alleen de Nederlandse kledingmarkt al een omvang van tussen de 700 en 900 miljoen stuks per jaar. Dit is exclusief schoenen, huishoud- en bed textiel, kussens, slaapzakken, dekbedden, (rug)tassen, vlaggen, zonwering en vele anderen producten die (deels) van textiel zijn.
Bovendien bestaan er zo’n 14.000 ingeschreven bedrijven die textiel, kleding of schoenen maken of dit als agent of groothandel verhandelen. Deze hebben naar schatting zo’n 68.000 mensen in dienst. Daarbij zijn er nog 80.000 mensen die in de kleding-, (interieur)textiel-, sport- en schoenenwinkels werken in zo’n 20.000 vestigingen. De ruim 10.000 webshops zonder fysieke winkels zijn hierbij niet meegerekend. Daarnaast werken er ook nog duizenden mensen als dienstverleners voor deze branches. Denk aan ontwerpers, modellen, mensen in de sfeer van evenementen en PR, automatiseerders, logistieke dienstverleners en vele anderen.
Eeuwenlang bloeide de kleding- en textielsector in Nederland waarbij Leiden, Twente en Brabant van oudsher de belangrijkste regionale centra waren. Echter, vandaag de dag is het aantal producenten/fabrikanten met kleding productie in Nederland erg klein. Wel zijn er bedrijven die eigenaar zijn van productiefaciliteiten in het buitenland. Voor de zeer gespecialiseerde bedrijven in de textielindustrie en de tapijtindustrie ligt dit anders. Deze hoogwaardige, kapitaalintensieve bedrijven produceren (deels) in Nederland. Verder wordt kleding in Nederland wel op kleine schaal ontwikkeld (monsters, samples), maar bij productie van enige omvang wijkt men uit naar het buitenland. Andere EU-landen doen dit ook. Volgens statistieken van het CBS wordt kleding voornamelijk geproduceerd in Azië (China en Bangladesh), Turkije en landen in Noord-Afrika: landen buiten de Europese Unie.
Een groot deel van de kleding die door Nederlandse bedrijven geïmporteerd wordt, wordt ook weer geëxporteerd voornamelijk binnen de EU. Zodoende importeert Nederland voor 13 miljard euro aan kleding en exporteert daarvan weer voor 10 miljard. De 3 miljard euro die overblijft (importwaarde) wordt via de groothandel en de vele retailkanalen op de Nederlandse markt gebracht.